A düh sokszor csak a jéghegy csúcsa a gyerekeknél

2022. október 06. 14:20 - Mesevonal – Májer Ágnes

Gondolkodtál már azon, hogy a düh mögött valójában mennyi egyéb ok és érzés állhat a gyerekek esetében is? A dühnek különböző megnyilvánulásait látjuk nap mint nap, de az igazi oka és a gyökere sokszor rejtve marad, nem látható. Sőt, több kiváltó oka is lehet egyszerre.

27.jpg

Emlékszem, mennyire sokat számított, amikor például tanárként sikerült rátalálni egy-egy valódi okra a gyerekek agresszív viselkedése mögött. Volt, hogy a kialvatlanság húzódott a háttérben. Előfordult az is, hogy kimaradt a reggeli, vagy éppen igazságtalanság történt valamelyik órán, hogy a folyamatos iskolai túlterheltségről ne is beszéljünk. Sőt, egy alkalommal a következő mondat hangzott el az egyik gyerek szájából, aki verekedésbe keveredett: "Azért haragudtam, mert az órán, amikor játszottunk, a másik gyereknek jobban szurkolt a tanár néni." Bár erről szó sem volt, a beszélgetés során végül kiderült, hogy azért volt erre különösen érzékeny, mert otthon három napja nem tudott a szüleivel beszélgetni, ráadásul a testvérének adtak igazat egy vitás kérdésben, ami szerinte igazságtalan volt. Ez halmozódott fel benne napok óta.

Értékes felismerés volt látni, hogy amint meg tudták fogalmazni a düh igazi hátterét a felszínes válaszok helyett, "varázslatos" módon a harag is egy csapásra kioldódott. Ekkor már felszabadultabban lehetett megoldást keresni a valódi problémára. A düh nehéz érzése pedig innentől kezdve nem kontrollálatlan viselkedésben nyilvánult meg.

Sokszor csak a jéghegy csúcsát látjuk, de azt nem, hogy mi van a mélyben. Ilyenkor – külső szemlélőként – könnyen hajlamosak lehetünk verekedősnek, hisztisnek, problémásnak elkönyvelni egy gyereket. Közben pedig előfordulhat, hogy arról van szó, hogy olyan hatások érték, amivel mi sem tudtunk volna jobban megküzdeni a helyében, mint ő.

46.jpg

Ahhoz, hogy eldöntsd, vajon hirtelen haragról van-e szó, vagy valami más ok áll a háttérben, érdemes kitüntetett figyelmet fordítani a gyermekedre, tanítványodra, és legalább egy kis időre csak rá figyelni. Minden gyerek a saját problémáját látja a legnagyobbnak, ami abban a pillanatban központi kérdés számára. Ezért semmiképpen ne kicsinyítsd le, bármiről is legyen szó. Ha beszélgettek, hallgasd meg minden egyes félelmét. Előbb-utóbb előkerül az aktuális központi ok, ami valójában a viselkedése mögött áll.

Okok, amelyek legtöbbször a düh érzése mögött állnak:

  • túlterheltség
  • éhség
  • csalódottság
  • meg nem értettség
  • igazságtalanság
  • magányosság
  • frusztráció
  • és még folytathatnám a sort...

Ha sikerül rávilágítani a harag valódi okára vagy okaira, sokkal könnyebb mederbe terelni ezt a nem könnyű érzést. Bár sokszor csak "tűzoltásra" és felszínesebb megoldásra van idő, de ha van rá mód, megéri több energiát és időt rászánni, mert a probléma a valódi okra rátalálva szüntethető meg.

Az "Így tereld mederbe a dühöd" kiadványban még több hasznos tippet találsz a témában.

Szeretnél azonnal alkalmazható, de hosszú távon is hatásos, kipróbált eszközökkel hozzájárulni gyermeked lelki egészségéhez? Tanárként, meseterápiás szakemberként és szülőként rengeteg mindent kipróbáltam, és összeszedtem az eddig legjobban működő módszereket. Látogass el a www.mesevonal.hu oldalra, ahol további eszközöket találsz az érzelmi intelligencia és az önbizalom fejlesztéséhez.
Szólj hozzá!

5 tipp az iskolai szorongás leküzdésére

2022. szeptember 20. 17:50 - Mesevonal – Májer Ágnes

Ismered azt az érzést, amikor a reggeli indulás előtt tanácstalanul próbálod kitalálni, hogyan segíts gyermekednek a szorongás leküzdésében, mert aznap egy nehéz dolgozat következik? Vagy amikor néha hasfájásra panaszkodik, de pontosan tudod, hogy valójában iskolai dolog áll a háttérben?

5.png

Az iskola ideális esetben egy olyan hely, ahol a gyerekek teret kapnak a tanulásra és a tapasztalatszerzésre, ahol kipróbálhatják magukat új helyzetekben, gyakorolják a kulturált véleménynyilvánítást, ahol sikerélményük van. Ebben pedig olyan felnőttek segítik őket, akikhez bizalommal lehet fordulni. Ráadásul az iskola rengeteg kialakuló barátság helyszíne is.

Tanárként rengeteg olyan területet láttam, ami miatt aggódni kezdtek a gyerekek. Előfordult, hogy például egy szigorú tanár nehéznek ígérkező dolgozata előtt tízórai szünetben képtelenek voltak egy falatot is enni a szendvicsükből, miközben feszengve álldogáltak a terem előtt. Volt, hogy túl nagynak érezték a nyomást, féltek a hibázástól, nehezen tudtak beilleszkedni, túlterheltek voltak, és felszínre kerültek olyan esetek is, hogy valakit iskolai bántalmazás ért. Sőt, a baráti kapcsolatok felbomlása vagy konfliktusa is jelentős érzelmi teher tud lenni számukra. 

Az iskolai szorongás jelentkezhet alvási nehézség formájában, megnyilvánulhat fej- és hasfájásban, de ide tartozik a felszerelés túlellenőrzése, a romló osztályzatok, és az is, ha túl csendessé, vagy éppen ellenkezőleg, túl hangossá válnak a gyerekek, és még folytathatnám a sort.

4.png

Ha az aggódás túlságosan gyakorivá válik, érdemes pszichológus vagy mentálhigiénés szakember segítségét igénybe venni. Ha a szorongás csak néha jelenik meg, vagy rövid ideig tart, néhány jól bevált módszerrel segíthetünk leküzdeni:

  1. Kérdezd meg, hogy pontosan mit érez, miért aggódik! Lehet, hogy túl egyszerűnek hangzik, de az érzések kifejezése is csökkenti a stresszt. Ha beszélgettek, hallgasd meg minden egyes félelmét. Ha kisebb gyerekekről van szó, segítheted szavakkal kifejezni, mert lehet, hogy nehezebben tudja megfogalmazni, vagy nincs még megfelelő kifejezése rá. Ebben segítenek pl. az érzelemkártyák. Nagyon lényeges, hogy ne tereld el a figyelmét és ne kicsinyítsd az aggodalmait, mert neki ez most központi kérdés.
  2. Segíts neki a napi rutin kialakításában! A napi rutin megléte sokat segít a biztonságérzet kialakításában. Ha már előző este össze van készítve a felszerelés, ha megvan a reggeli készülődés menete, sokkal nyugodtabban indul a nap. Sokszor az is sokat segít, hogy előző nap együtt nézitek át a házi feladatot, amíg lassan önállóan is képes nem lesz rá.
  3. Beszélgessetek a lehetséges megoldási módokról! Javasolhatsz példákat arra, hogy mivel és hogyan tudja kifejezni az érzéseit (pl. rajzolás, történetírás stb.), majd kidolgozhatjátok együtt a lehetséges megoldási stratégiát. Lényeges, hogy biztosítsd róla, közösen megoldást tudtok keresni a problémára.
  4. Készítsetek "nyugi-befőttesüveget"! Írjatok össze általános szorongáscsökkentő ötleteket (pl. sportolás, séta, zenehallgatás stb.) kis papírokra, és dobjátok bele őket egy befőttesüvegbe. Ha a gyermeked éppen tanácstalan, hogyan tudna megnyugodni, húzzon egy cetlit belőle.
  5. A nap végén tekintsetek vissza közösen a napra! Az ilyen beszélgetések nagyon jók arra, hogy még jobban megismerjétek egymást, ráadásul rengeteg dolog kiderülhet egy-egy elejtett megjegyzésből is, ami esetleg az iskolai szorongásban szerepet játszik. Beszélgetésindító kérdésként kiváló például: Mire vagy ma büszke? Melyik volt a nap legszebb/legérdekesebb pillanata? Mit tennél holnap máshogy, mint ma?

+1 tipp: Adj neki teret és lehetőséget, hogy amennyire lehet, ő találja ki a stratégiát és ő küzdjön meg a problémával. Ez növeli az önállóságot, az önbizalmat, valamint a kompetencia érzését a saját élete felett. Erre pedig felnőtt korában is hatalmas szüksége lesz. Természetesen fontos a tudtára adni, hogy mellette állsz, és bármikor fordulhat hozzád. Ugyanennyire lényeges, hogy azon a ponton, amikor már túl nagy mértéket ölt a szorongás, akár külső segítséget is igénybe vegyetek.

A mai felgyorsult világban, amikor a teljesítménykényszer egyre nagyobb méreteket ölt, és a gyerekek sokszor napi 8-9 órát az iskolában töltenek (többet, mint egy felnőtt a munkahelyén), elengedhetetlen a lelki egészségre és az érzelmi intelligenciára is figyelmet fordítani. A fenti tippek abban az esetben is jó szolgálatot tesznek, ha még nem alakult ki a szorongás, és szeretnétek megelőzni. Mert a lelkiállapot az iskolai teljesítményre is óriási hatással van.

További hasznos eszközökért látogass el a Mesevonal oldalra.

 

Szólj hozzá!

Hogyan segíts gyermekednek a harag hatékony kezelésben?

2022. szeptember 16. 15:24 - Mesevonal – Májer Ágnes

Néhány héttel ezelőtt elkezdődött az óvoda és az iskola, ami a gyerekek érzelemvilágára is óriási hatással van a mindennapokban. A közösségben ilyenkor természetes módon megszaporodhatnak a konfliktusok, ezért az érzelmi intelligencia is hatalmas szerepet kap. Az egyik leggyakoribb kérdés az szokott lenni, hogy mit lehet kezdeni a düh és a harag érzésével.

csipkerozsika-program_1_masolata_1020_788_keppont_3.png

Sokszor elhangzik egy konfliktus során: Ne legyél dühös! De miért ne legyen dühös? Miért ne lenne megengedhető, hogy akár a gyerekek, akár mi dühösek legyünk? A hat legalapvetőbb érzés egyikéről van szó, mint az öröm, a bánat, a meglepődés, a félelem és az undor.

A düh és a harag egy normális érzelmi válasz arra, ha megsértenek, ha csalódunk ha nem tartják tiszteletben a határainkat, ha igazságtalanság vagy bántalom ér. Az már más kérdés, hogy mit kezdünk ezzel az érzéssel, hogyan fejezzük ki, és milyen cselekedet követi. A harag jelzi a határainkat is. Változásra és változtatásra ösztönöz, és számtalan fontos üzenettel rendelkezik.

Fontos tudatosítani, hogy a másik fél viselkedésére sokszor kevés ráhatásunk van, és nem tudunk rajta változtatni, a sajátunkon viszont annál inkább. Nem szerencsés ilyenkor tudomást sem venni a szinte vulkánként feltörő haragról. Ahogyan az sem, ha hagyjuk, hogy teljesen elöntsön minket ez az érzés, mert ennek hatására sokszor olyan dolgokat teszünk vagy mondunk, amit nyugodt állapotban egyébként sohasem tennénk. A düh mederbe terelése tanulható, és ezt a gyerekek is el tudják sajátítani.

csipkerozsika-program_1_masolata_1020_788_keppont_4.png

Ha megtanulják a gyerekek, hogy már az első jelekből felismerjék a harag vagy a düh érzését, nagyságrendekkel nagyobb az esély, hogy nem fog vulkánként kitörni belőlük, és nem válnak tűzokádó sárkánnyá. Ha sikerül tetten érni a harag jeleit, akkor a további táplálása helyett könnyebben mederbe lehet terelni. Ehhez azonban pontosan ismerni kell azokat az ismertetőjeleket, amelyek már messziről jelzik a düh kirobbanásának közeledtét.

Mint például:
  • fogcsikorgatás
  • heves szívdobogás
  • izomfeszülés
  • kipirult arc
  • ökölbe szorított kéz
  • felgyorsult beszéd vagy éppen megnémulás

Ha a gyerekek felismerik magukon ezeket a jeleket, utána sokkal könnyebb tudatosan irányítaniuk a folyamatot. Fontos, hogy nem elfojtásról van szó, mert akkor másik helyzetben vagy a legváratlanabb pillanatban fog kitörni! Sokkal inkább arról, hogy felismerjék, ki tudják fejezni, ami bennük van, majd a megfelelő mederbe tudják terelni. 

Ráadásul mindez nemcsak az indulatkezelésre, hanem az önbizalomra is hatással lesz, mert a kompetencia érzését is növeli a gyerekekben a saját viselkedésükkel kapcsolatban. Végső soron pedig talán ez az egyik legfontosabb cél.

További hasznos eszközöket találsz érzelmi intelligencia témában a Mesevonal oldalon.

 

Szólj hozzá!

Valóban gyerekjáték? – A Huggy Wuggy jelenség

2022. szeptember 10. 21:58 - Mesevonal – Májer Ágnes

Az iskolából értesültem a legújabb, gyerekjátéknak közel sem nevezhető új divatról: a Huggy Wuggy-ról. Már éppen kezdtem itthon megbarátkozni a dühös arcú Lego Ninjago figurákkal, mert mégiscsak harcművészetről van szó. Darth Vaderrel szerintem soha nem is fogok, de elfogadtam, mert érdekes és közkedvelt történet van mögötte. Viszont a Huggy Wuggy jelenség mögött olyan szálak húzódnak, ami a gyerekekre semmilyen szempontból nincs jó hatással. 

teal_alcohol_ink_trust_yourself_quote_facebook_post.png

Egy éles fogakkal torzan "mosolygó" rózsaszín vagy kék színű, hosszú lábú és kezű, népszerű plüssfiguráról van szó, aki a Poppy Playtime nevű horror-videójáték egyik szereplője. A videójátékban és a dal szerint is a szellőzőnyílásból leskelődik áldozataira, akiket éles fogaival felfal.

A játékot és a figurát eredetileg nem gyerekeknek hozták lére, de sajnos a YouTube-on is könnyedén rátalálhatnak akár a legkisebbek is.Ha pedig rá is kattintanak, egy hozzá kapcsolódó dalra bukkannak, amelynek a szövegében ilyen mondatok szerepelnek:

Az én nevem Huggy Wuggy
Éles fogaim véresen hagynak
Soha ne nevezz csúnyának
Ölelj, amíg meg nem halsz."
(...)
"Tudom, hol bujkálsz.
Nem tudod, hogy mögötted vagyok?
Közelebb, mint gondolod."

A klasszikus tündérmesék is telis-tele vannak félelmetes szereplőkkel, mint például a boszorkány, a sárkány vagy a gonosz mostoha. A különbség az, hogy a gyerekek mesehallgatás közben általában éppen annyira félelmetesnek képzelnek el egy szereplőt, ami még biztonságosan belefér a saját érzelemvilágukba. Ezek a gonosz és ijesztő figurák megtestesítik a gyerekekben lévő szorongást, amit gyakran meg sem tudnak fogalmazni, így sokszor a mesék segítségével tudnak ezek az érzelmek alakot ölteni. Ezáltal "megszelídíteni" is könnyebb. Ráadásul a mesékben ott van a feloldás: győz a jó.

Huggy Wuggy viszont nemcsak éles fogakkal vicsorgó mosolyával, hanem a háttértörténetével és a hozzá kapcsolódó dallal is rendkívül káros üzenetet ültet el a gyerekekben. A torzan mosolygó plüssfigura könnyen összezavarhatja a gyerekeket: egy ölelnivaló plüss éles fogakkal, akiről nem lehet pontosan eldönteni, hogy milyen szereppel rendelkezik. Sőt, egyes országokban ezzel ijesztgetik egymást a kisebbek és a nagyobbak is.

Érdemes beszélgetni a gyerekekkel arról, hogy találkoztak-e már a Huggy Wuggy jelenséggel, milyen érzések vannak bennük, és  fontos nyomatékosítani, hogy egy ártalmatlan plüssfiguráról van szó, aki nem tudja bántani őket.

A mindennapi beszélgetések során sok ilyen téma előkerülhet, ezért is érdemes időt szánni rá.
Szólj hozzá!

5 + 1 tipp, ha hajlamos honvágyra a gyermeked

2022. július 09. 22:18 - Mesevonal – Májer Ágnes

Már szinte jobban szorongsz, mint ő, mert közeledik az ottalvós tábor időpontja, és tudod, hogy honvágya szokott lenni? Vagy éppen a nagyszülőknél tölti a hétvégét, és szeretnéd, ha a lehető legjobban telne számára ez a pár nap? 

csipkerozsika-program_1_masolata_1020_788_keppont_1_1.png

A honvágy és a hozzá kapcsolódó szomorú érzés teljesen normális jelenség. Nem jelenti azt, hogy gond lenne a gyermekeddel. Tudtad, hogy az ismeretlen környezet és az új emberek jelenléte azt az üzenetet küldi ilyenkor a gyermeked agyának, hogy sürgősen biztonságra van szüksége? Ez tehát egy teljesen természetes reakció ilyenkor, amit ismeretlen környezetben talán már mindannyian megtapasztaltunk. A megfigyelés szerint egyébként nagyobb a valószínűsége, hogy szorongó gyerekeknél gyakrabban és erőteljesebben jelentkezik ez az érzés.

Amikor évekig táboroztattam, azt figyeltem meg, hogy azoknak a gyerekeknek, akik lelkileg is készültek a táborra, kevésbé volt honvágyuk.  Aki például pontosan ismerte előre a tábor részletes programját, sokkal nyugodtabb volt. Aki pedig tudta, melyik felnőtthöz fordulhat, kivel beszélgethet személyesen, még esténként is kevésbé volt elfoglalva azzal, hogy haza szeretne menni.

Néhány konkrét ötlet következik, amellyel mérsékelhető ez a nem könnyű érzés. Így gyermeked felszabadultabban élvezheti az ottlétet, és talán az este sem lesz annyira nehéz.

1. Készüljetek rá! 

Már akár hónapokkal előtte keressétek ki a naptárban az adott dátumot, és karikázzátok be! Így lesz ideje, hogy lelkileg is készüljön rá.

2. Fogadd el az érzéseit! 

A leglényegesebb, hogy ismerd el az érzéseit. Ha beszélgettek, hallgasd meg minden egyes félelmét. Segítheted szavakkal kifejezni, mert lehet, hogy nehezebben tudja megfogalmazni, vagy nincs még megfelelő szava rá. Ebben segítenek az érzelemkártyák, amit akár magával is vihet majd. A kártyákhoz kattints IDE. Nagyon lényeges, hogy ne tereld el a figyelmét és ne kicsinyítsd az aggodalmait, mert neki ez most központi kérdés.

3. Beszéljétek meg az ottani napirendet! 

Ha tudod, pontról pontra nézzétek végig, hogy mit fognak csinálni. Ez a ráhangolódás segít abban, hogy kiszámíthatóbb legyen neki tábor vagy a nyaralás.

4. Vigyen magával valamit, amiről az otthon jut eszébe. 

A biztonság és az ismerősség érzése sokat jelent, ha idegen helyről van szó. Egy plüss, egy ruha, aminek a megszokott öblítő illata van, vagy egy parfümmel átitatott zsebkendő is sokat tud számítani.

5. Mit vár legjobban? 

Keressetek olyan eseményeket, programokat, amik lelkesítően hatnak rá. Például alig várja, hogy a többiekkel focizhasson? Vagy éppen a tábortűz melletti közös énekek a kedvencei? Ennek a megfogalmazása hidat képezhet számára.

+1 Bízd rá valakire, akihez fordulhat!

Ha előre megbeszéled az egyik táboroztatóval, hogy időnként kérdezzen rá, hogyan érzi magát a gyermeked, már ez hatalmas segítséget jelenthet számára, mert érzi az odafigyelést. Fontos, hogy érezze, van valaki, akiben megbízhat, és akihez bármivel fordulhat. 

A kulcs tehát az érzések elfogadásában rejlik, már ez önmagában erőteljesen felszabadítóan hat. Egy ilyen helyzet (amikor idegen helyen töltenek napokat) nem mindig könnyű a gyerekeknek, de a szülőknek sem, viszont nagy szerepet játszik az önállósodás kialakulásában.

Szólj hozzá!

Amire az iskolában sokszor nincs idő, pedig ugyanannyira fontos

2022. július 03. 23:27 - Mesevonal – Májer Ágnes

Azt mondják, az a fontos, hogy a gyerekek megtanulják a matekot, a magyart és a többi tantárgyat. De az rendszeresen kimarad a felsorolásból, hogy ugyanennyire fontos azt is megtanulniuk, hogyan legyenek boldogok és kiegyensúlyozottak.  

csipkerozsika-program_1_masolata_1020_788_keppont_1.jpg

A szokásos tantárgyak mellett kevés idő jut azokra a témákra, hogy hogyan kezeljék a konfliktusaikat, amikor éppen tűzokádó sárkánnyá változnának, hogyan vitatkozzanak, vagy például hogy mennyire lényeges meghúzni a saját határaikat. Arról nem is beszélve, hogy hogyan viszonyuljanak az érzéseikhez, legyenek azok pozitívak vagy negatívak. Ezekre valahogy kevesebb energiát fordítunk, azt gondolva talán, hogy mindez magától is megy.

"Ne legyél dühös! Majd visszaadja. Most úgysem használod a biciklidet." – hangzott el egy veszekedés alkalmával a játszótéren, amikor az egyik gyerek kérdezés nélkül felpattant a másik biciklijére és elszáguldott egy körre, majd a másik szikrákat szórva a szemével, feldúltan kiabált utána. Vagy említhetnék számos iskolai konfliktust is, amelyek során hasonló helyzet alakult ki egy sértő mondat, vagy éppen valamilyen igazságtalanság hatására. Gyakran elhangzik ilyenkor: Miért húztad fel magad rajta? Ne foglalkozz vele! Ne legyél dühös!

De miért ne legyen dühös? Miért ne lenne megengedhető, hogy akár a gyerekek, akár mi dühösek legyünk? A hat legalapvetőbb érzés egyikéről van szó, mint az öröm, a bánat, a meglepődés, a félelem és az undor.

A düh és a harag egy normális érzelmi válasz arra, ha megsértenek, ha csalódunk ha nem tartják tiszteletben a határainkat, ha igazságtalanság vagy bántalom ér. Az már más kérdés, hogy mit kezdünk ezzel az érzéssel, hogyan fejezzük ki, és milyen cselekedet követi. A harag jelzi a határainkat is. Változásra és változtatásra ösztönöz, és számtalan fontos üzenettel rendelkezik.

Két nagyon lényeges dologra jöttem rá a több száz órányi foglalkozás alatt, amit gyerekeknek tartottam.
➡️ Az egyik, hogy sokat tanulhatunk tőlük, mert kritikusan gondolkodnak, és nem érik be látszólagos megoldással.
➡️ A másik, hogy ha teret biztosítunk nekik, ahol beszélhetnek magukról és az őket foglalkoztató kérdésekről, legtöbbször nagyon jól rá tudnak találni a saját válaszaikra, megoldásaikra.
Ha teret kapnak arra, hogy megnevezzék az érzéseiket, és megtanulják, mit tegyenek, ha nem szeretnék tovább táplálni a haragjukat, egy idő után sokkal tudatosabbak lesznek hasonló helyzetben.
Szólj hozzá!

Miért változnak a gyerekek néha pillanatok alatt tűzokádó sárkánnyá?

2022. július 02. 21:23 - Mesevonal – Májer Ágnes

Tudtad, hogy a gyerekek miért változnak időnként szinte pillanatok alatt dühös, tüzet okádó sárkánnyá? 

 

Az agynak az a területe, amely az impulzív viselkedésért és az indulatok kezeléséért is felelős, körülbelül 25 éves korban éri el a "felnőtt" fejlettségi szintet. Tehát türelemre is szükség van, mert emiatt sem várható el egy gyerektől, hogy "magától", felnőtt módjára tudja kezelni a dühét, ha egy társa meglöki, vagy éppen nem túl kedves szavakkal illeti őt. 

taylor-kopel-fijktbeoh-q-unsplash2.jpg

Ráadásul a gyerekeknek sokszor nehezükre esik megérteni a különbséget a düh érzése és az agresszív viselkedés között, és időnként fogalmuk sincs, hogyan kezeljék a frusztrációt és az indulataikat. Ezért könnyen előfordul, hogy egy kiváltó ok hatására pillanatok alatt "tüzet okádó sárkánnyá" változnak. (Bár ez néha ránk, felnőttekre is igaz.)

Ha teret kapnak arra, hogy
  • megnevezzék és kifejezzék az érzéseiket egy támogató közegben és
  • bátorítást kapnak, valamint ötleteket, jó példákat látnak a düh kezelésére, nagyon gyakran ők maguk rátalálnak a saját válaszaikra és megoldásaikra.

A düh és a harag egy normális érzelmi válasz arra, ha megsértenek, ha csalódunk ha nem tartják tiszteletben a határainkat, ha igazságtalanság vagy bántalom ér. Az már más kérdés, hogy mit kezdünk ezzel az érzéssel, hogyan fejezzük ki, és milyen cselekedet követi. A harag jelzi a határainkat is. Változásra és változtatásra ösztönöz, és számtalan fontos üzenettel rendelkezik.

Fontos tudatosítani, hogy a másik fél viselkedésére sokszor kevés ráhatásunk van, és nem tudunk rajta változtatni, a sajátunkon viszont annál inkább. Nem szerencsés ilyenkor tudomást sem venni a szinte vulkánként feltörő haragról. Ahogyan az sem, ha hagyjuk, hogy teljesen elöntsön minket ez az érzés, mert ennek hatására sokszor olyan dolgokat teszünk vagy mondunk, amit nyugodt állapotban egyébként sohasem tennénk. A düh mederbe terelése tanulható, és ezt a gyerekek is el tudják sajátítani.

eddie-kopp-3o5gpcs3juy-unsplash_1_2.jpg

Egy erőteljes érzelmi reakcióról van szó, ezért könnyen lehet, hogy téged is kihoz a sodrodból, ha például a gyermeked, tanítványod stb. éppen feldúltan dühöng valami miatt. Azt vettem észre, a saját pozitív és negatív példám is ragadós a gyerekekre nézve. Az is példa számukra, hogy mi hogyan kezeljük a saját haragunkat: elfogadjuk, kitör belőlünk, megfogalmazzuk, vagy éppen próbáljuk elrejteni?

Ha úgy érzed, elérted a határaidat abban, hogyan segíts a gyermekednek vagy tanítványaidnak a harag kezelésében, az "Így tereld mederbe a dühöd!" kiadvány a segítségedre lesz.

Nem két nap változtatni a haraghoz való viszonyuláson, és mederbe terelni a düh érzését, de ha időt szánsz rá, hogy beszélgessetek a témáról, és ha apránként feldolgozzátok a kiadványt, az megadja a kezdő lökést a nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb mindennapok irányába.

A gyerekek pedig mindezt felnőtt korukba is magukkal viszik majd.

A kiadvány nyomtatott és letölthető formában is elérhető, kattints IDE.

Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása