5 tipp az iskolai szorongás leküzdésére

2022. szeptember 20. 17:50 - Mesevonal – Májer Ágnes

Ismered azt az érzést, amikor a reggeli indulás előtt tanácstalanul próbálod kitalálni, hogyan segíts gyermekednek a szorongás leküzdésében, mert aznap egy nehéz dolgozat következik? Vagy amikor néha hasfájásra panaszkodik, de pontosan tudod, hogy valójában iskolai dolog áll a háttérben?

5.png

Az iskola ideális esetben egy olyan hely, ahol a gyerekek teret kapnak a tanulásra és a tapasztalatszerzésre, ahol kipróbálhatják magukat új helyzetekben, gyakorolják a kulturált véleménynyilvánítást, ahol sikerélményük van. Ebben pedig olyan felnőttek segítik őket, akikhez bizalommal lehet fordulni. Ráadásul az iskola rengeteg kialakuló barátság helyszíne is.

Tanárként rengeteg olyan területet láttam, ami miatt aggódni kezdtek a gyerekek. Előfordult, hogy például egy szigorú tanár nehéznek ígérkező dolgozata előtt tízórai szünetben képtelenek voltak egy falatot is enni a szendvicsükből, miközben feszengve álldogáltak a terem előtt. Volt, hogy túl nagynak érezték a nyomást, féltek a hibázástól, nehezen tudtak beilleszkedni, túlterheltek voltak, és felszínre kerültek olyan esetek is, hogy valakit iskolai bántalmazás ért. Sőt, a baráti kapcsolatok felbomlása vagy konfliktusa is jelentős érzelmi teher tud lenni számukra. 

Az iskolai szorongás jelentkezhet alvási nehézség formájában, megnyilvánulhat fej- és hasfájásban, de ide tartozik a felszerelés túlellenőrzése, a romló osztályzatok, és az is, ha túl csendessé, vagy éppen ellenkezőleg, túl hangossá válnak a gyerekek, és még folytathatnám a sort.

4.png

Ha az aggódás túlságosan gyakorivá válik, érdemes pszichológus vagy mentálhigiénés szakember segítségét igénybe venni. Ha a szorongás csak néha jelenik meg, vagy rövid ideig tart, néhány jól bevált módszerrel segíthetünk leküzdeni:

  1. Kérdezd meg, hogy pontosan mit érez, miért aggódik! Lehet, hogy túl egyszerűnek hangzik, de az érzések kifejezése is csökkenti a stresszt. Ha beszélgettek, hallgasd meg minden egyes félelmét. Ha kisebb gyerekekről van szó, segítheted szavakkal kifejezni, mert lehet, hogy nehezebben tudja megfogalmazni, vagy nincs még megfelelő kifejezése rá. Ebben segítenek pl. az érzelemkártyák. Nagyon lényeges, hogy ne tereld el a figyelmét és ne kicsinyítsd az aggodalmait, mert neki ez most központi kérdés.
  2. Segíts neki a napi rutin kialakításában! A napi rutin megléte sokat segít a biztonságérzet kialakításában. Ha már előző este össze van készítve a felszerelés, ha megvan a reggeli készülődés menete, sokkal nyugodtabban indul a nap. Sokszor az is sokat segít, hogy előző nap együtt nézitek át a házi feladatot, amíg lassan önállóan is képes nem lesz rá.
  3. Beszélgessetek a lehetséges megoldási módokról! Javasolhatsz példákat arra, hogy mivel és hogyan tudja kifejezni az érzéseit (pl. rajzolás, történetírás stb.), majd kidolgozhatjátok együtt a lehetséges megoldási stratégiát. Lényeges, hogy biztosítsd róla, közösen megoldást tudtok keresni a problémára.
  4. Készítsetek "nyugi-befőttesüveget"! Írjatok össze általános szorongáscsökkentő ötleteket (pl. sportolás, séta, zenehallgatás stb.) kis papírokra, és dobjátok bele őket egy befőttesüvegbe. Ha a gyermeked éppen tanácstalan, hogyan tudna megnyugodni, húzzon egy cetlit belőle.
  5. A nap végén tekintsetek vissza közösen a napra! Az ilyen beszélgetések nagyon jók arra, hogy még jobban megismerjétek egymást, ráadásul rengeteg dolog kiderülhet egy-egy elejtett megjegyzésből is, ami esetleg az iskolai szorongásban szerepet játszik. Beszélgetésindító kérdésként kiváló például: Mire vagy ma büszke? Melyik volt a nap legszebb/legérdekesebb pillanata? Mit tennél holnap máshogy, mint ma?

+1 tipp: Adj neki teret és lehetőséget, hogy amennyire lehet, ő találja ki a stratégiát és ő küzdjön meg a problémával. Ez növeli az önállóságot, az önbizalmat, valamint a kompetencia érzését a saját élete felett. Erre pedig felnőtt korában is hatalmas szüksége lesz. Természetesen fontos a tudtára adni, hogy mellette állsz, és bármikor fordulhat hozzád. Ugyanennyire lényeges, hogy azon a ponton, amikor már túl nagy mértéket ölt a szorongás, akár külső segítséget is igénybe vegyetek.

A mai felgyorsult világban, amikor a teljesítménykényszer egyre nagyobb méreteket ölt, és a gyerekek sokszor napi 8-9 órát az iskolában töltenek (többet, mint egy felnőtt a munkahelyén), elengedhetetlen a lelki egészségre és az érzelmi intelligenciára is figyelmet fordítani. A fenti tippek abban az esetben is jó szolgálatot tesznek, ha még nem alakult ki a szorongás, és szeretnétek megelőzni. Mert a lelkiállapot az iskolai teljesítményre is óriási hatással van.

További hasznos eszközökért látogass el a Mesevonal oldalra.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mesevonal.blog.hu/api/trackback/id/tr8417935310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása